Bonusway on verkkopalvelu, jonka avulla käyttäjät voivat kerätä ostohyvitystä (engl. cashback) verkko-ostoksista. Tavallinen käyttäjä voi säästää vuodessa jopa satoja euroja tekemällä verkko-ostoksensa palvelumme kautta.
Bonuswayn voi ajatella bonuskorttien ja kauppojen kanta-asiakasohjelmien sähköisenä vastineena. Aivan kuten kauppojen bonuskorteissakin, kaupat maksavat meille myyntipalkkion palvelumme kautta tulleista asiakkaista.
Vaikka lähes kaikkien suomalaisten lompakosta löytyykin vähintään yhden kaupan bonuskortti, ovat ostohyvityssivustot Suomessa vielä toistaiseksi vähemmän tunnettu juttu.
Englanniksi ostohyvityssivustoja kutsutaan nimellä cashback website. Pelkästään Yhdysvalloissa toimii kymmeniä ostohyvityssivustoja ja monissa amerikkalaisissa säästövinkeissä ja taloudenhallinnan kirjoissa mainitaankin ostohyvityssivustot erinomaisena säästökeinona verkko-ostoksia tehdessä.
Bonusway avattiin virallisesti kaikelle kansalle 9.6.2011. Palvelun takaa löytyy neljä nuorta miestä, joita yhdistää opiskelu nykyisessä Aalto-yliopistossa. Idea suomalaisen ostohyvityssivuston perustamisesta oli ehtinyt muhia kaikkien perustajien päässä jo kauan.
Ideasta alkoi kuitenkin tulla totta kahden vielä tuolloin toisilleen tuntemattoman palvelun perustajajäsenen tavatessa toisensa Aalto Entrepreneurship Societyn järjestämässä Suomi hyvinvointiyhteiskunnan jälkeen -tilaisuudessa 21.3.2011. Asiat johtivat toiseen ja jo toukokuussa palvelusta oli valmiina ensimmäinen julkaisuvalmis versio. Kesäkuuhun mennessä Bonuswayn taustatiimi oli kasvanut vielä kahdella uudella jäsenellä.
Yle Uutiset teki maaliskuussa 2013 jutun Bonuswaysta (ent. Ostohyvitys.fi) osana kanta-asiakasohjelmaa koskevaa reportaasiaan.
Bonusway keräsi jo ensimmäisen aukioloviikkonsa aikana yli 500 rekisteröinyttä käyttäjää ja vauhti vain kasvaa. Tarvetta tällaiselle palvelulle näyttäisi siis olevan.
Jos haluat liittyä palvelumme käyttäjäksi, onnistuu se etusivulla. Jos olet verkkokauppias ja haluat kauppasi mukaan Bonuswayhin, löydät liittymisohjeet täältä.